Tegenwoordig maken veel winkels gebruik van ‘geurstimulatie’. Bij de bakker ruikt het naar vers gebakken brood, bij de slager naar gegrild vlees. In warenhuizen gebruiken ze zelfs speciale geurzuilen om de stemming en het koopgedrag van hun klanten te beïnvloeden. Ook in elektronicawinkels zie je steeds vaker dat men geuren gebruikt om de omzet te stimuleren. Het blijkt dat de geur van gebakken uien en vlees veel mensen aanzet tot het kopen van keuken-apparaten. Deze feestdagen gaan de eau de colognes en de after shave’s natuurlijk ook weer gretig over de toonbank. Want wie wil er nou knuffelen met iemand die niet lekker ruikt. Het is allang bekend dat geuren een veel directer effect op de hersenen hebben dan bijvoorbeeld beeld of geluid. De geur van krijtjes en bordenwissers brengt je sneller en gedetailleerder naar je schooltijd terug dan alle verhalen en foto’s van vroeger. En als een afrodisiacum al zou bestaan dan is het zeker in geurvorm.

 

Maar als geuren ons gedrag zo sterk bepalen, snap ik niet waarom men op het toilet luchtverfrissers met dennengeur gebruikt. Ik kom vaak genoeg in het bos maar de geur van dennennaalden heeft mij nog nooit gestimuleerd tot enige vorm van darmgymnastiek. Ik zou op een toilet eerder de geuren van koffie en peperkoek verwachten.